Slaapplan

Aan de hand van jullie ritme kun je gemakkelijk een slaaprooster creëren, dat flexibel met het ritme van je kindje mee kan veranderen. Zo is het ook erg handig om te weten wat voor slaaptype jij en je partner zijn.

Ben je bijvoorbeeld een ochtend of een avondmens? Slaap je snel en gemakkelijk in of heb je lang nodig om in te slapen? Een partner die bijvoorbeeld snel in slaap valt, heeft minder moeite om middenin de nacht weer snel zijn slaap te hervatten.

De ouder die lang nodig heeft om in slaap te komen kan bijvoorbeeld de vroege avond dienst tot 09.30 à 10.00 uur op zich nemen. Het is dan natuurlijk wel van belang dat de andere ouder dan gelijktijdig met de kleine gaat slapen om op die manier genoeg energie op te doen om de middernacht dienst op zich te nemen.

Vervolgens gaan we naar jullie dagindeling kijken. Werk je bijvoorbeeld niet of alleen s’ochtends of 2 à 3 dagen, dan kun jij ‘s middags of tijdens jouw vrije middagen jouw slaaptekort inhalen! Door dit in kaart te brengen kunnen jullie als een team op elkaar inspelen en kan er een passend rooster gecreëerd worden. Op deze manier kom je er snel genoeg achter wat wel en niet werkt. Totdat je kindje een vast slaapritme heeft zal dit rooster nog geregeld bijgesteld kunnen en moeten worden!

Erg belangrijk!! De ouder die de late nachtdienst op zich neemt, hoort op tijd in zijn bed te liggen om zo aan zijn voldoende slaap uren te kunnen komen.

Tip: wil je iets graag op t.v zien neem het op of kijk de herhaling bijvoorbeeld in het weekend! Zodra jullie kindje een vast slaapritme heeft gevonden breekt er weer een gemakkelijkere tijd aan!

Een slaaprooster is dus erg handig. Zo hou je makkelijk je aantal slaap uren bij en breng je gemakkelijk het ritme van je kindje in kaart. Door dit goed in de gaten te houden kun je uitputting voorkomen en tijdig aanpassen of ingrijpen als dit nodig is.

Een gemiddeld persoon heeft minimaal 8 uur slaap en/of rust nodig om goed te kunnen blijven functioneren. Er zijn echter ook mensen die met 5 uur of minder voldoende rust hebben gehad maar dit zijn echter uitzonderingen. Mocht je tot een van deze gelukkige behoren en je partner niet, kun je partner bij oververmoeidheid extra ontlasten.

Genoeg slaap krijgen is erg belangrijk. ‘S nachts hersteld je lichaam en je huid (zo voorkom je vroegtijdige huidveroudering) zich zodat je goed kunt blijven functioneren en er de volgende dag er weer vol tegenaan kunt. Niet voor niets is er het spreekwoordelijke gezegde even een schoonheidsslaapje doen…

Heb je toch onvoldoende nachtrust opgelopen probeer dit tekort ergens anders op de dag in te halen. Ben je hier niet toe instaat vanwege je werk, hou dan het tekort aan slaap uren bij en probeer deze in het weekend in te halen. Anders gaat het je echt opbreken. Trek dus tijdig bij elkaar aan de bel.

Baby’s houden van een vast ritme en routine, maak met het gratis rooster gemakkelijk je eigen persoonlijke ritme&routine rooster!