Handige tips om weer gauw in shape te komen na je zwangerschap

Als je tijdens de zwangerschap gezond hebt gegeten, genoeg hebt bewogen, heb je al een grote voorsprong en hoef je niet teveel onnodige kilo’s kwijt zien te raken. Geef je daarbij ook nog eens borstvoeding dan ben je vaak weer heel snel in shape.

Hieronder volgen de gouden regels om verantwoord af te vallen:

  • Val niet te snel af, als je je huid graag mooi wilt houden!!
  • Bewegen en gezonde voeding, met plaatsgerichte oefeningen voor de punten van je lichaam die nu wat extra aandacht kunnen gebruiken.
  • Je bent net bevallen dus vraag niet teveel van jezelf en bouw het langzaam op.
  • Begin hier alleen mee zodra je je weer goed genoeg voelt. Dit is voor iedereen verschillend, luister dus goed naar je eigen lichaam.

Je kunt bijvoorbeeld beginnen door lekker te gaan wandelen met de kleine. Is het buiten erg koud, kleed jezelf en de kleine dan lekker warm aan. Verwarm de kinderwagen even voor met een warmtekruik en leg deze eventueel later aan het voeten eind. Pas op, leg geen hete kruik tegen de kleine aan! De kipkep woller kruik is hier echter wel geschikt voor. Je kunt deze wel veilig op of tegen je kleintje aan leggen. Nog een lekkere warme deken eroverheen en je bent bijna helemaal klaar om te gaan. Neem ook altijd voor de zekerheid een wind en/of regen werende hoes voor over de kinderwagen mee.

Word je kindje in een warmer jaargetijde geboren, zorg dan voor goede ventilatie en een zonnescherm voor boven de kinderwagen.

Mocht je kindje de kinderwagen niet prettig vinden, probeer dan een goede ondersteunende draagzak.

Begin bijvoorbeeld met twee keer 15 minuten per dag en bouw dit langzaam uit tot twee keer 30 minuten per dag of langer.

Ook erg belangrijk, begin met het trainen van je bekkenbodem. Hoe kun je bekkenbodem weer trainen? Dit kun je doen door middel van bekkenbodem oefeningen, buikdansen ook erg geschikt of met behulp van een bekkenbodemtrainer. Een goed getrainde bekkenbodemspier voorkomt een hoop ellende zoals verzakkingen, incontinentie en onverwachts urine verlies. Train je bekkenbodemspier minimaal 5 min per dag, om het gewenste effect hiervan te bereiken. Dit kun je overal doen, zonder dat anderen het merken.

Misschien moet je er nu nog even niet aan denken, maar een goed getrainde bekkenbodemspier verrijkt je seksleven. Je zult makkelijker, langere en intensere orgasmes beleven. Deze intensere en langere orgasmes houden je bekkenbodem in shape zodat die andere bekkenbodem oefeningen eigenlijk overbodig raken. Dus onthoudt seks doet je relatie en bekkenbodem goed. En je hoeft minder te sporten want je verbrand met seks veel calorieën!

Heb je weinig tijd overdag, kun je bijvoorbeeld ook 15 à 20 minuten lichaamsoefeningen naar keuze thuis doen. De Wii of soortgelijke spelcomputers zijn hier uitermate geschikt voor. Dit is ook erg leuk om s’avonds samen met je partner of vrienden te doen. Je kunt ook een lekkere wandeling van 15 minuten of langer maken samen met de kleine. Erg gezond en lekker ontspannend voor jullie beide!

Op dagen dat je meer tijd hebt, wandel dan bijvoorbeeld één à twee keer per dag 30 minuten of langer, of ga lekker fietsen. Beoefen een sport die je leuk vindt, hier krijg je meer energie van, voel je je gelukkiger en is volhouden een makkie! Misschien geeft een van deze sporten jou wel dit ultieme gevoel: tennis, paardrijden, dansen, zumba of lekker trainen met vrienden in de sportschool of misschien wel met een personal coach?

Have fun!